Voor medewerkers in de publieke sector gelden eigen specifieke regels en uitzonderingen. Denk aan de ambtenarenstatus, circulaires voor politieke ambtsdragers, de diverse en verschillende overheidscao’s met beperkingen en verplichtingen bij keuzes voor eigen organisatie beleid, alsook de Wet Normering Topinkomens (WNT) voor topfunctionarissen. Op praktische en toegankelijke wijze staan wij voor u klaar voor al uw loonheffingen- en WNT-vraagstukken, zoals bijvoorbeeld: werkkostenregeling, analyse aangifte loonheffingen, externe inhuur en Wet DBA Fiscaal Strategische advisering HRM, vervoersbeleid (dienstauto's, Leasefiets etc)  borging van kennis, WNT-beleid en verantwoording, loonheffingenscan inrichten TCF voor de loonheffingen, eigenrisicodragerschap WGA en ZW, generatiepactregeling, sociaal plan, beoordelen vaststellingsovereenkomsten op RVU risico, verzelfstandigen herstructurering en ontmantelingen.

Voor de liefhebber die wat meer in detail wil weten over de loonheffingen en onze dienstverlening daarbij, volgt hieronder een toelichting:

Loonheffingen
Als werkgever hebt u te maken met de loonheffingen (loonbelasting, premies volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet). Voldoende kennis hiervan is essentieel om te kunnen voldoen aan de veelal complexe wet- en regelgeving en verplichtingen die op u rusten.

Fiscaliade is gespecialiseerd in de loonheffingen en de brede advisering op en rond dit terrein, wij kunnen u dan ook op alle fronten helpen. Van praktijkgerichte adviezen tot het bieden van ondersteuning (op locatie) bij het inrichten van of optimaliseren van processen en de borging en controle daarvan. Met onze loonheffingenscan krijgt u een goed beeld hiervan, ook geeft deze scan inzicht in de mate waarop uw organisatie voldoende beheersmaatregelen heeft voor een “tax control framework” (TCF) voor een horizontaal toezicht afspraak met de Belastingdienst.

Wet normering topinkomens (WNT)
Elke overheidsinstelling valt in beginsel onder de WNT waardoor er verschillende regels en verplichtingen van toepassing zijn. De bezoldiging en de ontslagvergoeding van topfunctionarissen worden door de WNT aan een maximum gebonden. Daarnaast geldt een openbaarmakingsplicht. De bezoldiging van niet-topfunctionarissen is niet genormeerd, maar moet wel worden openbaar gemaakt als die het algemeen bezoldigingsmaximum overschrijdt. Wij hebben brede ervaring met de WNT en kunnen u op dit dossier uitstekend van dienst zijn.

Werkkostenregeling (WKR)
Alles wat een werknemer krijgt of gebruikt van zijn werkgever vormt in beginsel belast loon. Elke werkgever heeft binnen de werkkostenregeling (WKR) een budget, de zogenoemde vrije ruimte, om onbelaste vergoedingen en verstrekkingen te doen aan haar werknemers. Komt u boven dit budget, dan betaalt u een eindheffing van 80% over het meerdere.

Maar wanneer mag u uitgaan van een lagere waarde (forfaitaire waarde) dan de factuurwaarde incl. btw en soms zelf een nihilwaardering? Moet u kosten aanwijzen als eindheffingsloon voor de werkkostenregeling? Hoe zit het met de gerichte vrijstellingen en hoe bepaalt u als werkgever de “vrije ruimte” ? Hoe zit het met een vaste reiskostenvergoeding en de uitruil IKB? Zomaar enkele vragen die laten zien hoe lastig de WKR in de praktijk kan zijn.

Loonheffingen, wanneer van toepassing?
Voor medewerkers met een aanstelling (burgemeester en wethouders) of arbeidsovereenkomst is duidelijk dat sprake is van een werknemer en dat de overheidsinstelling maandelijks het loon van deze medewerker moet verantwoorden in de aangifte loonheffingen. Naast deze groep medewerkers geldt bij een gemeente dat deze tevens inhoudingsplichtig is voor de participatiewet (bijstands)uitkeringen, en gelden ook bijzondere regels voor WSW-ers.

En hoe zit het nu met gedeputeerden, raadsleden, commissieleden, vrijwilligers en leden van het stembureau? In welke gevallen weet u als overheidsinstelling zeker dat bij externe inhuur, een zelfstandig ondernemer (zzp-er) contracteert en geen risico loopt op een (verkapt) dienstbetrekking op grond van de Wet DBA? Of dat u bij uitzendkrachten voldoende maatregelen treft om de inlenersaansprakelijkheid te voorkomen. Hoe gaat u fiscaal om met vervoer en mobiliteit (dienstauto’s, fietsen etc.)?  Kent u de fiscale risico’s en aandachtspunten bij een generatiepact, sociaal plan of bij vaststellingovereenkomsten? Zomaar enkele vragen die laten zien wanneer de loonheffingen van toepassing kunnen zijn.

Vervoer een mobiliteit
U als werkgever hebt verschillende mogelijkheden ten aanzien van vervoer en mobiliteit. U kunt bijvoorbeeld (onbelaste) vergoedingen geven voor het gebruik van eigen vervoermiddelen of het vergoeden van kosten van openbaar vervoer, maar u kunt ook auto’s, openbaar vervoer abonnementen en (elektrische) fietsen verstrekken of ter beschikking stellen aan uw medewerkers. Ook zijn er mogelijkheden om het IKB hiervoor in te zetten.

Voor het vergoeden of verstrekken van (kosten van) vervoersmiddelen, bestaat onder voorwaarden een geriche vrijstelling onder de Werkkostenregling (WKR). Bij het ter beschikking stellen van een bestel(auto) of een (elektrische) fiets, geldt als hoofdregel dat u een fiscale bijtelling toe moet passen op het loon van uw werknemer. Onder omstandigheden is het mogelijk aannemelijk te maken dat een auto of fiets niet voor privédoeleinden ter beschikking staat, zodat u de bijtelling achterwege kunt laten.

In het kader van duurzaamheid, energietransitie, gezondheid en vergroening, krijgen wij vaak vragen op welke manier vervoer en mobiliteit hier een bijdrage aan kan leveren en wat de fiscale gevolgen hiervan zijn maar ook welke mogelijkheden de fiscaliteit hierin biedt. Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met u mee.

Corona en thuiswerken
Als gevolg van de huidige coronamaatregelen, werken medewerkers conform de RIVM-richtlijnen vanaf medio maart thuis als het werk dit toelaat. De verwachting is dat het nog langere tijd zal gaan duren voordat medewerkers weer in een structurele vorm op kantoor werkzaam kunnen zijn. Veel overheidsorganisaties zijn zich dan ook aan het beraden over het vormgeven van een structurele regeling over thuiswerken. De keuzes die hierbij gemaakt worden, hebben veelal gevolgen voor de werkkostenregeling:

  • Wanneer geldt voor inrichting thuiswerkplek (bureau, bureaustoel, beeldscherm etc) een gerichte vrijstelling en wanneer komen deze kosten ten laste van de vrije ruimte? 
  • Hoe zit het met de vaste reiskostenvergoeding en fiscale optimalisering via IKB?
  • Wat zijn de regels voor een vaste vergoeding voor internetkosten?
  • Welke regels gelden bij het verstrekken van een laptop, mobiele telefoon. En hoe zit het met een “Bring your own device” of “Choose your own device” regeling.
  • Wij denken graag met u mee over de vormgeving van (nieuw) beleid voor een structurele thuiswerkregeling. 

Loonheffingen cursussen
Naast onze ondersteuning bij uw vraagstukken vinden wij het belangrijk om ook kennisoverdracht te verzorgen. Om die reden hebben wij het Fiscaliade Kenniscentrum opgezet, gericht op (semi)publieke organisaties. Door deze klantfocus kunnen wij heel gericht ingaan op uw specifieke voor u relevante casussen gedurende de cursussen die wij aanbieden. Wij bieden diverse cursussen aan op het gebied van de loonheffingen. Klik hier voor meer informatie over ons Fiscaliade Kenniscentrum of neem direct contact met ons op.

Actueel